Soldater på besøg hos virksomhed

Chefen for Hjemmeværnet besøgte onsdag en række forskellige virksomheder på Fyn. Foto: Jonas Vandall

På mange virksomheder landet over kunne man i går ikke undgå at lægge mærke til mange af Hjemmeværnets frivillige soldater, da de mødte i hjemmeværnsuniform på deres respektive jobs på den årlige ”Uniform på jobbet”-dag den 25. september. 

 

 

Tak fra Hjemmeværnets ledelse

Hjemmeværnsledelsen sender en stor tak i retning af alle de frivillige og reservister, der var mødt op i uniform på dagen.

 

”Uniform på jobbet” er en årlig dag, der markerer, hvordan virksomheder bakker op om deres medarbejdere, der er frivillige i forsvar og beredskab, så de kan bidrage til Danmarks sikkerhed og tryghed. Hjemmeværnet er Danmarks frivillige styrke, og vores soldater løser uvurderlige opgaver hver eneste dag, siger Den Kommitterede for Hjemmeværnet Hans Andersen.

 

”Tak til alle virksomheder, der bakker op om vores frivillige soldater både på denne dag, men også alle de andre dage på året, hvor de støtter op om deres medarbejderes indsats i Hjemmeværnet,” udtaler Hans Andersen.

 

Chef for Hjemmeværnet generalmajor Jens Garly var ligeledes rundt på besøg hos virksomheder, hvor der var medarbejdere i uniform på jobbet.

 

”Det betyder utroligt meget, at vores frivillige soldater og reservister får mulighed for på denne dag at møde ind på arbejde i deres militæruniform og vise, at de er en del af Hjemmeværnet. Det sætter fokus på, hvordan mange ildsjæle i Danmark både passer deres civile job og samtidig gør en ekstra indsats for at passe på vores land,” siger Jens Garly.

 

Uniform på jobbet-dag på DTU

Den kommitterede for Hjemmeværnet besøgte onsdag en række forskellige virksomheder - herunder DTU. Foto: Kevin Sigvartsen

 

Fakta

”Uniform på jobbet”-dagen blev indført på initiativ af InterForce i 2020, og dagen afholdes hvert år den 25. september.

 

Det er frivilligt, om man som soldat i Hjemmeværnet ønsker at deltage i uniform på denne dag.

 

Formålet med ”Uniform på jobbet” er at skabe synlighed og positiv interesse om, hvordan man som frivillig eller reservist i beredskab og forsvar bidrager til samfundssikkerhed i Danmark, og hvordan mange danske virksomheder støtter op om dette på deres arbejdsplads.