Marinehjemmeværnsfartøj sejler i Lillebælt

 

Marinehjemmeværnets fartøjer udgør en central del af det danske militære maritime beredskab. De ligger fordelt ud over hele Danmark og er klar til at rykke ud med én times varsel døgnet rundt.

 

Fartøjernes frivillige besætninger er specialuddannede i at håndtere en lang række forskellige opgaver til søs.

 

Når fartøjerne går fra havn, er de en del af det aktive danske beredskab og rapporterer direkte til Søværnets Nationale Maritime Operationscenter (NMOC).

 

Hvis der er brug for assistance, kan Søværnet sætte Marinehjemmeværnets fartøjer til at løse en lang række forskellige opgaver, der involverer alt fra eskortering af allierede militære skibe på vej mod danske havne til søredning og havmiljøopgaver.

 

Ud over støtten til Søværnet har Marinehjemmeværnet også opgaver, der løses i samarbejde med øvrige myndigheder. Blandt andet støtter de sejlende enheder Politi og Toldstyrelsen, når de har behov for at forhindre alt fra smugling til alkoholsejlads. 

 

På grund af de sejlende enheders forskelligartede opgaver er der mange forskellige funktioner ombord. Det dækker alt fra fartøjsførere, motorpassere til sygdomsbehandlere, som får hver deres særlige uddannelser. 

Hjemmeværnsfartøj sejler efter et af Forsvarets fartøjer

 

Sådan uddannes besætningen

Alle nye soldater i Hjemmeværnet skal gennemgå hele den lovpligtige uddannelse, med mindre de er tidligere værnepligtige. Den lovpligtige uddannelse består af en grunduddannelse og en specialisering, og den kan tages over en periode på op til tre år. 

 

Som ny soldat i en sejlende flotille skal man igennem fire trin i sin lovpligtige uddannelse, før man kan kalde sig dæksgast og har mulighed for at specialisere sig til andre funkioner. Læs mere om de fire trin nedenfor.

 

Uddannelse

På Trin 1 introduceres den nye soldat til Hjemmeværnet, og hvad det vil sige at være et aktivt medlem af organisationen. Forløbet foregår i underafdelingen. Her undervises i krigens folkeret, maritim sikkerhed, intern kommunikation og meget mere.

 

Her lærer man også helt basalt om at begå sig sikkert ombord på Marinehjemmeværnets fartøjer.

 

Uddannelsen udgør fundamentet for de efterfølgende dele af grunduddannelsen.

Hjemmeværnets Grunduddannelse (HGU) foregår på Hjemmeværnsskolen. Her lærer soldaten om eksersits, førstehjælp, skydning og andre relevante militære færdigheder. Her bliver soldater fra Hjemmeværnets tre værnsgrene uddannet sammen.

 

På Trin 3 bliver soldaten uddannet til at fungere som dæksgast på et af Marinehjemmeværnets fartøjer. Derudover uddannes soldaten i brug af standardhåndvåben til søs og tager et speedbådscertifikat.

Som sidste del af sin uddannelse skal soldaten gennemføre en weekend på farvandsovervågning (SURVEX), hvor soldatens kompetencer vil blive evalueret.

 

Øvelsen kommer forbi mange af de kompetencer, der er opnået i løbet af de forrige tre trin. Når soldaten har færdiggjort øvelsen på tilfredsstillende vis, er soldaten klar til at blive en del af besætningen på et fartøj i Marinehjemmeværnet.

 

Herefter kan soldaten deltage i alle slags indsættelser til søs.

Marinehjemmeværnets fartøjer har en række specialiserede roller, der kræver yderligere uddannelse for at varetage.

 

Efter endt grunduddannelse har man mange muligheder for at specialisere sig.

 

Man kan blandt andet uddanne sig som:

  • Fartøjsfører
  • Motorpasser
  • Kommunikationsgast
  • Navigatør
  • Hovmester

 

Vil du være en del af de sejlende flotiller?

Så læs mere og meld dig på vistillerop.dk

Fartøjer

Marinehjemmeværnet råder over 30 grå fartøjer. En besætning består typisk af 8 til 15 frivillige.


Alle fartøjerne råder over en hurtiggående gummibåd samt militært og civilt udstyr til navigation, kommunikation, observation, førstehjælp og eftersøgning.


Flere fartøjer har desuden flydespærringer ombord til inddæmning af olieforurening.

Besætning


Er en uundværlig del af en stribe praktiske opgaver ombord på dækket og i gummibåden.


Er øverst ansvarlige ombord med fuld uddannelse i både navigation og ledelse. 


Fører den hurtigsejlende gummibåd ved forskellige opgaver.


Er kok ombord og sørger for forplejning under både korte og længerevarende opgaver.


Står for radiokommunikationen ombord og ud til Søværnet og andre skibe.


Sørger for driften af maskiner, motorer og teknik ombord.


Kan begge navigere skibet blandt andet ved at anvende radar, søkort og kompas.


Kan både navigere skibet og lede besætningen.


Er specialiseret i at yde førstehjælp og behandle forskellige sygdomme.


Leder skytterne ved skydninger til søs med maskingevær eller gevær.

Sidst opdateret 4. september, 2024 - Kl. 14.45